دوربین مداربسته چیست؟

دوربین مدار بسته / نمایندگی هایک ویژن / مقالات دوربین مدار بسته

دوربین مداربسته چیست؟

۱,۲۸۲ بازديد

0

امروزه استفاده از دوربین مدار بسته رواجی گسترده یافته است. با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی و سبک زندگی، نیاز به نظارت بر امنیت افراد، اموال آن‌ها و ساختمان‌ها، بیش از پیش احساس می‌شود. برای بهینه‌سازی مخارج و استفاده از منابع و نیروی کار، سیستم‌های نظارت تصویری به وجود آمده‌اند. در چند دهه‌ی گذشته با پیشرفت قابلیت‌های این سیستم‌ها و دوربین های مدار بسته، استفاده از آن‌ها بسیار رواج یافته، به طوری که مهم‌ترین و پایه‌ای ترین قسمت نظارتی در ساختمان‌ها و اماکن عمومی محسوب می‌شوند. در این مقاله قصد داریم با بررسی کاربرد های سیستم نظارتی تصویری و با نگاهی به تاریخچه و آمار و ارقام مربوط به آن‌ها، به بررسی کلیاتی مربوط به دوربین‌های امنیتی و پیشرفت‌های قابل توجه آن بپردازیم.

بیشتر بخوانید:   دوربین مداربسته       دوربین مداربسته هایک ویژن       دوربین مداربسته برای منزل      تجهیزات دوربین مداربسته 

 

کاربردهای دوربین مداربسته

سیستم‌های نظارت تصویری با استفاده از دوربین مداربسته و مانیتور کردن تصاویر، به منظور بهبود امنیت محیط به وجود می‌آیند. در این سیستم‌ها تصاویر توسط دوربین‌هایی ضبط شده و پس از انتقال به دستگاه ضبط‌کننده، نگهداری می‌شوند و در یک اتاق مانیتورینگ تصاویر توسط کادر امنیتی مربوطه، بررسی می‌شوند. غالبا هدف از به کار گیری دوربین مدار بسته، نظارت و کنترل امنیتی بوده و در اماکن حساس استفاده می‌شود. این اماکن شامل بانک‌ها، فروشگاه‌ها، ادارات، بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های حمل و نقل، مدارس و مراکز آموزشی، مجتمع‌های تجاری و تفریحی و همچنین دوربین های شهری و کنترل ترافیک می‌شوند. دوربین‌ها داخل وسایل نقلیه مانند اتوبوس و قطار شهری نیز نصب می‌شوند. در دنیای مدرن، نظارت با استفاده از دوربین امنیتی از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. در سال‌های اخیر دوربین های پوشیدنی نیز مخصوص مشاغل امنیتی مانند ماموران پلیس، معرفی و استفاده شده‌اند.

دوربین مدار بسته در صنایع مختلف نیز با هدف جلوگیری از تماس کارگران با قسمت‌های خطرناک و صرفه‌جویی در منابع و نیروی کار، باعث پیشرفت خطوط تولید شده است. در این صنایع تصاویر ضبط شده با دوربین به یک اتاق کنترل منتقل شده و توسط اپراتور، تحلیل و بررسی می‌شود. بنابراین، داده‌های دوربین نظارت ویدئویی  می‌توانند به طور لحظه‌ای مورد استفاده قرار گرفته و یا به صورت ذخیره شده و در صورت نیاز، استفاده شوند. روش نوین‌تر استفاده از دوربین، بهره بردن از دستگاه‌های ضبط ویدیویی دیجیتال (DVR) است که امکان ذخیره‌سازی تصاویر تا چندین سال را با کیفیت و ویژگی‌های مورد نیاز، فراهم می‌سازد. از دیگر قابلیت‌های نوین دوربین امنیتی می‌توان به سنسور های تشخیص حرکت، خواندن پلاک، تشخیص دما و آگاه‌سازی کاربر از خطرهای احتمالی اشاره کرد.

برای اولین بار در سپتامبر سال 1968 در شهر اولان ایالت نیویورک آمریکا، دوربین شهری در خیابان اصلی شهر و به هدف مبارزه با جرایم نصب شد. همچنین در سال 1973 نیز در میدان معروف تایمز، پلیس نیویورک از دوربین مدار بسته استفاده کرد. اگرچه در آن مقطع نصب دوربین مداربسته تاثیر بسزایی در آمار جرایم نداشت، اما در دهه‌ی 80 میلادی استفاده از دوربین امنیتی در سراسر ایالات متحده به منظور مبارزه با جرایم افزایش یافت. به عقیده‌ی پلیس تاثیر استفاده از دوربین و قیمت پایین‌تر آن در مقایسه با افزایش نیروی پلیس، باعث به صرفه بودن استفاده از این نوع سیستم نظارتی ویدئویی می‌شد. همچنین استفاده از دوربین مدار بسته در کسب و کار هایی که بیشتر در معرض تهدید امنیتی بودند نیز افزایش یافت. تا سال 1998، حدود سه هزار دوربین در بانک‌ها و فروشگاه‌های شهر نیویورک نصب شده بود.

تاریخچه دوربین مداربسته

اولین دوربین مداربسته به حالت مکانیکی کار می‌کرد در سال 1927 توسط فیزیکدان و مخترع روس اهل اتحاد جماهیر شوروی سابق، لئون ترمین (Leon Theremin)، در شوروی ساخته شد. این دوربین که به سفارش سازمان کار و دفاع ساخته شده بود، از یک دوربین دستی فرستنده‌ی امواج کوتاه و یک گیرنده تشکیل شده بود و قابلیت ایجاد تصاویری با رزولوشن حدود 100 ردیف را داشت. دوربین امنیتی اختراع شده توسط ترمین بعداً و به درخواست جوزف استالین در محوطه کاخ کرملین مسکو نصب شد تا بر بازدیدکنندگان نظارت ویدئویی داشته باشد. دوربین های مدار بسته دیگری که توسط شرکت زیمنس در آلمان نازی ساخته شده بود نیز در سال 1942 برای نظارت بر شلیک موشک‌های وی-2 استفاده شدند. اولین دوربین مدار بسته استفاده شده در ایالات متحده وریکان نام داشت. این دوربین در سال 1949 معرفی شد. اطلاعات زیادی از دوربین وریکان به جز اینکه در تبلیغات آن گفته میشد که نصب آن نیازی به اجازه از دولت ندارد، در دسترس نیست.

دوربین های امنیتی اولیه نیاز به نظارت دائم داشتند، چرا که امکان ذخیره‌سازی اطلاعات و بررسی مجدد وجود نداشت. این کار بعداً به کمک تجهیزات ذخیره‌سازی فیلم ممکن شد. این تجهیزات از نوارهای مغناطیسی استفاده کرده و پس از پر شدن نیاز به تعویض داشتند. عملی که نیاز به مداخله‌ی دستی اپراتور داشته و وقت‌گیر و گران تمام میشد. به دلیل وجود این مشکلات و عدم دسترسی آسان، دوربین مدار بسته در آن دوران فراوانی چندانی نداشت. معرفی نوار کاست های VCR در دهه‌ی 70 میلادی و قابلیت پاک‌کردن اطلاعات روی آن‌ها باعث فراوانی استفاده از این دوربین شد. در دهه‌ی 90 میلادی نیز پیشرفت تکنولوژی، امکان ضبط همزمان توسط چند دوربین و همچنین ضبط سریع (Time Lapse) و ضبط حرکات صرف را ممکن کرد. این اتفاقات باعث صرفه‌جویی در هزینه و زمان شده و سرعت رواج دوربین امنیتی را بیش از پیش افزایش داد.

فراوانی در جهان

در حال حاضر تخمین زده می‌شود که بیش از 700 میلیون دوربین مداربسته در سرتاسر جهان مشغول ضبط تصاویرند. با توجه به جمعیت و تقاضای بالا در آسیا، 65 درصد از این دوربین‌ها در این قاره بوده و حدود 54 درصد از کل دوربین های جهان نیز مربوط به کشور چین است. جمعیت زیاد، کنترل بالای امنیتی و سیستم‌های نظارتی پیچیده دلیل وجود این تعداد بالا در چین بوده است. در حال حاضر تعداد زیادی از این دوربین‌ها به قابلیت تشخیص چهره نیز مجهز شده‌اند. با این وجود، تعداد دوربین های فعال در ایالات متحده آمریکا به نسبت جمعیت آن بیشتر است. پیشرفت چشم‌گیر تکنولوژی در سیستم‌های نظارتی و امنیتی در سال‌های اخیر باعث تحول در جلوگیری از وقوع جرایم شده است. روش‌های نوین مانیتورینگ اجتماعی توانسته است آمار تخلفات را در سرتاسر جهان کاهش دهد.

در سال 2011 حدود 30 میلیون دوربین مدار بسته در ایالات متحده آمریکا مشغول به کار بود. استفاده از سیستم نظارت ویدئویی در آمریکا همیشه روشی رایج بوده، به طوری که در سال 1995 یک تولید کننده آمریکایی دوربین مدار بسته درآمدی 120 میلیون دلاری گزارش کرده است. پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر به برج‌های دو قلوی مرکز تجارت جهانی در سال 2001، استفاده از دوربین در اماکن عمومی با احتمال حملات خطرناک مانند بانک‌ها و فرودگاه‌ها به منظور شناسایی فعالیت‌های تروریستی افزایش بیشتری یافت. وزارت امنیت ملی آمریکا به شهرها برای استفاده از دوربین امنیتی تسهیلات ویژه می‌دهد. در سال 2009 حدود پانزده هزار دوربین در شهر شیکاگو فعال بود. سیستم نظارت ویدئویی شهر نیویورک نیز 6000 دوربین مدار بسته مرتبط با هم دارد. در منطقه‌ی واشنگتن دی‌سی بیش از سی هزار دوربین فعال است که حدود شش هزار از آن در خطوط قطار شهری نصب شده‌اند.

در سایر نقاط جهان نیز استفاده از دوربین مدار بسته با اقبال خوبی مواجه بوده و در حال افزایش نیز می‌باشد. در بریتانیا و در سال 2011 تعداد 1.85 میلیون دوربین نصب شده تخمین زده می‌شود. در این کشور اکثریت دوربین‌ها توسط دولت کنترل نمی‌شوند و به بخش خصوصی تعلق دارند، به طوری که از این تعداد فقط 52 هزار دوربین به دولت مربوط است. در آمریکای لاتین به دلیل افزایش ناامنی، رشد دوربین‌های امنیتی سرعت زیادی داشته است. روسیه اکثر دوربین های شهر مسکو را به فناوری تشخیص چهره با استفاده از الگوریتم شبکه عصبی مجهز کرده است. در کشور استرالیا در دهه‌ی گذشته تعداد دوربین های نظارتی با رشد دوبرابری، به یک میلیون عدد رسیده است. آلمان نیز از کشورهاییست که به نسبت جمعیت، از تعداد زیادی دوربین بهره برده و این عدد به 5.2 میلیون در سال 2019 می‌رسد.

 

 

بیشتر بخوانید:   هایک ویژن    نصب دوربین مدار بسته     تی وی تی   قیمت دوربین مداربسته

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.